Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua. Pada hari ini AMT nak kongsikan serba sedikit informasi yang berguna untuk semua pembaca tertutamanya bagi pelajar yang sedang belajar diseluruh dunia. Tajuk AMT pada hari ini ialah "Top 10 Android Apps for Students". AMT menyediakan...




Manusia telah memasuki era teknologi tinggi. Hari ini kita menggunakan pelbagai peranti digital dan produk perisian. Persaingan dalam bidang teknologi maklumat telah menghasilkan perkara yang sangat berguna. Mari kita lihat beberapa aplikasi untuk Android yang digunakan oleh pelajar-pelajar. Senarai berikut termasuk beberapa daripada beratus-ratus aplikasi yang sangat baik disediakan untuk Android yang akan memberi manfaat kepada mana-mana pelajar.





1. WIKIPEDIA


Wikipedia merupakan Ensiklopedia yang desediakan secara percuma kepada semua. Anda boleh menyemak topik yang berbeza, melihat gambar-gambar dan mencari definisi yang sangat mudah. Jangan lupa untuk memeriksa rujukan dalam usaha untuk memastikan bahawa maklumat yang telah ditunjukkan boleh dipercayai atau pun tidak.






2. WOLFRAM ALPHA


Ia telah diwujudkan pada tahun 2009 sebagai sumber jawapan. Ia menyediakan jawapan kepada apa-apa soalan mungkin dari pelbagai bidang melalui pengiraan maklumat berstruktur. Wolfram alfa tidak serupa dengan carian Google, ia sebenarnya adalah satu alat baru yang boleh digunakan untuk menganalisis maklumat dengan cara yang cepat. Cukup menarik, kini anda juga boleh membuat statistik untuk profil Facebook anda sendiri. Kelemahan hanya adalah bahawa aplikasi ini tidak bebas dan boleh dibeli untuk $ 3.





3. MERRIAM-WEBSTER'S DICTIONARY


Ini adalah salah satu kamus yang paling popular dengan tradisi yang sangat lama sejak abad ke-19. Ia boleh digunakan secara offline. Anda boleh menyemak ejaan anda, cari sinonim dan antonim, mendengar sebutan setiap perkataan, dan lain-lain Ia juga menyediakan contoh-contoh ayat untuk setiap perkataan.





4. KINDLE 


Dicipta oleh Amazon.com, Kindle adalah cara yang moden untuk membaca buku-buku klasik. Anda juga boleh membaca majalah dan surat khabar di sana. Kindle membolehkan anda membaca Economist selain Surat Scarlet oleh Hawthorne, Politik oleh Aristotle, Perang dan Keamanan oleh Tolstoy, tidak kira di mana anda berada. Terdapat kamus bina-dalam juga, di samping banyak lagi fungsi.





5. Virt U: THE VIRTUAL UNIVERSITY



Ini adalah pada satu aplikasi terbaik untuk melayari pelbagai kuliah akademik (yang disediakan walaupun di Harvard atau Berkeley) dalam mana-mana bidang yang mungkin. Anda boleh mencari beberapa topik, menambah kepada kuliah kegemaran anda dan kemudian memuat turun dan menonton. Dimensi sosial app juga sangat maju: anda mampu untuk berhubung dengan rakan-rakan anda, mengikuti aktiviti bacaan mereka, komen pensyarah bersama-sama dengan mereka, bertanya soalan dan memberikan jawapan di forum. Versi terdahulu Virt U memerlukan anda untuk log masuk ke akaun Facebook, kini ia adalah salah satu daripada pilihan.





6. WORLD ATLAS


Ia sentiasa digunakan untuk mengetahui lebih lanjut mengenai negara-negara lain di dunia, apa sahaja yang anda belajar. World Atlas mengandungi negara-negara lain walaupun tidak diiktiraf secara rasmi oleh PBB (kerana banyak wilayah dominan telah dimasukkan). Mudah untuk navigasi, ia mencadangkan fakta tentang semua negara dan ibu mereka, peta, info pelancongan, dan juga kuiz. Jika anda mahu menggunakan peta, anda perlu memasang peta Google pada peranti anda.

Walaupun beberapa percanggahan dan kesilapan yang jelas (contohnya, Cyprus terletak di ... Asia; Southern Sudan dikecualikan), World Atlas seolah-olah menjadi agak aplikasi yang sesuai untuk digunakan dalam belajar anda atau hanya untuk memuaskan rasa ingin tahu anda.





7. ALGEBRA TUTOR

Adakah anda takut tentang kebolehan matematik anda? Adakah anda sering lupa bagaimana untuk menjalankan operasi matematik yang rumit, seperti exponential atau mengubah decimal notation kepada scientific notation?  Algebra Tutor adalah hanya untuk anda, kerana ia bukan sahaja melakukan pengiraan untuk anda, tetapi juga mengajar apa yang perlu dilakukan. Sudah tentu, ia adalah app yang sangat sesuai untuk pelajar sains semula jadi atau pelajar kejuruteraan.






8. CAM SCANNER- PHONE PDF CREATOR 


Salah satu aktiviti utama setiap pelajar mengimbas dokumen-dokumen (kuliah, nota), bukan? Jika anda tidak mempunyai pengimbas atau mesin faks, anda masih boleh mengimbas dokumen-dokumen anda melalui aplikasi yang sangat berguna ini. Selain imbasan, terdapat juga fungsi yang berguna lain seperti peningkatan warna, mewujudkan PDF, dan lain-lain

Namun terdapat dua kelemahan aplikasi ini. Pertama, ia tidak serasi dengan tablet, kedua, terdapat satu versi yang lebih maju, yang dibayar. Walau apa pun, guru dan pelajar boleh menggunakan versi penuh secara bebas. Jika anda tidak mempunyai telefon pintar, terdapat satu lagi pilihan: aplikasi dipanggil Mobile Doc Scanner Lite, walaupun ia tidak sebaik Cam Scanner.





9. PHYSICS REFERENCE


Akhirnya, marilah kita menganalisis secara ringkas dua aplikasi sains. Yang pertama satu tawaran dengan konsep-konsep utama, prinsip dan teori-teori dalam Fizik. Ia mengajar anda beberapa bahan yang berguna, dan juga memeriksa pengetahuan anda, dari graviti kepada mekanik kuantum.





10. CHEM DOODLE MOBILE



Ini merupakan aplikasi lain yang berkaitan dengan Kimia. Dengan bantuan itu, anda boleh melukis chemical structures, calculate properties, dan lain-lain. Ia juga membantu anda mengira molecular formulate, molecular mass, average molecular polarizability dan sebagainya.

Namun, terdapat dua kelemahan, iaitu memerlukan akaun ChemDoodle dan juga berharga $ 70 terdapat beberapa diskaun untuk pelajar ($ 35), tetapi datang dengan fungsi terhad dan terhad kepada tempoh 1 tahun. Tanpa akaun ini, anda hanya boleh melukis, tanpa menyimpan lukisan anda.

Terdapat juga banyak aplikasi lain yang berkaitan dengan sains popular (contohnya Nasa app, Google sky, dan lain-lain). Anda boleh menggunakan senarai yang diberikan di atas sebagai titik permulaan sahaja untuk mencari aplikasi anda sendiri (yang paling sesuai dengan keperluan anda). Semoga Berjaya!





Sekian, coretan dari Anda memang Terbaik





















Post a Comment

 
Top