Gilze-Rijen (Belanda): Para penyiasat nahas udara membuat kesimpulan bahawa hari ini pesawat Malaysia Airlines MH17 telah ditembak jatuh oleh peluru berpandu yang dilancarkan dari dikuasai pemberontak di timur Ukraine tahun lepas, yang membunuh kesemua 298 penumpang.

"Penerbangan MH17 terhempas akibat letupan peledak di luar kapal terbang terhadap bahagian kiri kokpit," pengerusi Lembaga Keselamatan Belanda, Tjibbe Joustra, memberitahu sidang akhbar.


Walaupun beliau menegaskan penyiasat tidak memberitahu lokasi sebenar tapak pelancaran peluru berpandu, gambar dipaparkan kepada pemberita jelas menunjukkan kawasan berhampiran Donetsk, kawasan yang dipegang oleh puak pemisah pro-Rusia.

Joustra juga mengecam pihak berkuasa Ukraine kerana membenarkan pesawat awam untuk terus melalui(terbang) di kawasan bahagian timur negara ini walaupun konflik berlaku antara pasukan Kiev dan pemberontak pemisah pro-Rusia.

Saudara mara penumpang yang terlibat dalam nahas berasa sangat sedih setelah selesai sesi taklimat oleh Joustra di pusat persidangan di The Hague mengenai nasib pesawat Boeing 777 yang dalam penerbangan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur apabila ia jatuh pada 17 Julai tahun lepas.

"Mereka menunjukkan kepada kita serpihan yang berada di dalam pesawat," Oehlers sambil menambah dalam bilik "ia begitu tenang, anda boleh mendengar kejatuhan pesawat."

Hasil dari kajian tersebut, pihak pembuat peluru berpandu Almaz-Antey pantas mempertikaikan bahawa mereka hanya menjalankan ujian keatas perluru berpandu berkenaan dan tidak berniat untuk menembak pesawat MH17 milik Malaysia.


Penyiasat Belanda melaporkan bahawa peluru berpandu buatan Rusia menembak jatuh pesawat MH17. Tetapi tidak menyebut siapa yang melancarkan misil berkenaan.



Post a Comment

 
Top