Penyelidik dari Asia dan Eropah telah membangunkan litar organik ringan dan nipis di dunia dan pada masa akan datang ia boleh digunakan dalam pelbagai aplikasi terutamanya dalam penjagaan kesihatan. 


Litar yang sangat ringan, fleksibel, tahan lama dan nipis, dan boleh dilekatkan pada mana-mana permukaan. Setiap satu hanya 2 mikron tebal, dan berat hanya 3g / m ^ 2, adalah 30 kali lebih ringan daripada kertas pejabat. Litar ini juga mempunyai jejari selekoh 5 mikron. Oleh kerana sifat-sifat ini, penyelidik telah mengggelar mereka "elektronik dapat dilihat", yang boleh diletakkan di mana-mana permukaan dan juga dipakai tanpa menyekat pergerakan pengguna.

Peranti prototaip ini adalah sensor sentuh yang boleh memaparkan pelbagai sensor dengan paparan 4.8 cm x 4.8 cm. Ia terdiri daripada dua lapisan, lapisan litar bersepadu dan lapisan sensor sentuhan.

Dengan perkembangan ini elektronik plastik, kemungkinan untuk fleksibel, nipis, elektronik kawasan yang besar telah dicapai. kumpulan itu akan mengembangkan lagi keupayaan litar ini pada masa hadapan. Saksikan video dibawah...





Sekian, coretan dari : Anda memang Terbaik



Post a Comment

 
Top