Bumi banyak menyimpan keajaiban alam semulajadi yang menakjubkan.

Salah satunya terdapat di tasik air tawar kedua terbesar di Amerika Selatan, atau lebih tepat terletak di General Carrera di Patagonia, Chile.

Marble Cathedral , itulah nama gua yang dimaksudkan. Sesuai dengan namanya, gua yang satu ini memiliki dinding, atap, lorong dan relung yang sepintas bentuknya mirip dengan bangunan.

Terletak di tepi laut, mempunyai batuan yang licin dan beralun di bahagian atas gua, manakala air laut yang hijau kebiruan di bawahnya menjadikan gua ini antara yang tercantik di dunia

Bukan itu sahaja, gua ini juga berada di tengah danau yang luas dan berair jernih dengan nuansa warna biru lautnya akan membiaskan cahaya mencantikkan lagi permukaan dinding batu marmar.

Gua tersebut berada di bawah batu karang yang sangat besar dengan rongga-rongga di bagian bawahnya.


Selain itu, terdapat juga bagian-bahagian gua yang diberi nama Marble Caves dan Marble Caple. Gua-gua itu terbentuk dari gelombang laut yang menggerus batu karang besar itu pada 6200 tahun yang lalu.





Post a Comment

 
Top